Inlägg 4

Hur faller man egentligen in i alla dessa ätstörningar?

Jag tycker att det är helt sjukt att man ens kan hamna i ett beteende där man är besatt av mat och sin kropp. Hur kan man låta sig själv bli sån. Som vän eller familj skulle jag nog ta på mig skulden för ganska mycket.

Alla behöver höra att de duger som de är, och om man får en ätstörning är ju deras kroppsbild helt felaktig, alltså måste de ha fått höra de vackra orden:
"du duger"
alldeles för få gånger. Om man aldrig får höra dessa saker, hur ska man då veta, jo..
Genom att se ut som någon som alla tycker duger. Det är ju så det är okej att se ut... det tycker ju alla..

Men är det verkligen så? Är det okej att vara så smal att andra svälter sig själva för att tro att de passar in?
Jag tycker fan inte att det är okej.

Ett annat fall. Varför får man en sjukdom som till exempel fetma.
På ett sätt tycker jag att det är mer okej på något vis. Man njuter antagligen av att äta och om man står för det och vill göra något åt problemet så tycker jag att det är mer okej än att vara pinnsmal.

Det kanske beror på att jag själv skulle vilja älska mat. Jag är själv ingen matfantast och jag tror att jag avundas de personerna som njuter av mat. Jag äter för att jag måste, inte mer med den saken. Jag är sååå avis på de människor som kan sitta i flera timmar och njuta av en god middag medan jag sitter där och petaroch äter klart på bara en kvart. Allting kanske bara bygger på avundsjuka.

En människa som har anorexia är avundsjuk på de som är smala - vill bli som dem.
En människa som försöker bli av med sin anorexia är avundsjuka på de som kan äta utan tvångstankar - vill bli som dem.
En människa som försöker bli av med sin fetma är avundsjuka på de som kan äta med måtta - vill bli som dem.

Men vad har de som får fetma att vara avundsjuka på, ingenting vad jag kommer på. De vill bara göra det som detycker om. det kanske är det som gör det mer okej enligt mig. Jag vet inte.

Kommentarer
Postat av: Anders

Kul att se att du är igång. Det ser bra ut.

2010-05-26 @ 13:15:33
URL: http://tangorabatt.blogg.se/
Postat av: Lotta

För mig är det lättre att förstå de som har typ anorexia eller bullemi. Det finns så mycket press på en, hur man ska se ut, vad man ska göra osv. Anorexia är inget man själv sätter sig i, det tar över. Man mår illa efter maten, blit så äcklad av bara tanken och lukten att man måste spy. Det värsta är att ingen vågar hjälpa dem som håller på att dras in i detta.



Dte är bara lite av vad jag vet ;) skitbra skrivet annars! :D

2010-05-26 @ 17:19:32
URL: http://kenken.blogg.se/
Postat av: Ebba

Jo, men samtidigt så är det gaanska fegt att falla för dessa ideal. Det är nästan så att jag tycker att fetmasjuka är modiga. De gör tvärt emot vad alla skönhetsideal säger och det är inte lite strongt av dem. Samtidigt vill ju alla passa in, och på den fronten förstår jag verkligen "anorektiker".

2010-05-26 @ 18:04:44
Postat av: Lotta

Ja, det har du visserligen rätt med. Feta människor är coola. Synd bara att det ska medföra så många sjukdomar och att sämhället ska vara så hårda mot dem. Förr i tiden ansågs det ju fint att vara fet. Speciellt på medeltiden, feta människor=människor med makt, status! Det är också därför alla gubbar och gummor är feta på gamla tavlor.

Lite spännande att det kan svänga så mycket på bara några (hundra)år. ;)

2010-05-27 @ 21:01:40
Postat av: Anonym

feta människor=människor med makt, status!



det kanske var för att det visade att dom hade mycket pengar och kunde köpa mat ?

2010-05-28 @ 09:49:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0